Callan Rydz heeft zich in een emotioneel bericht op sociale media openhartig uitgesproken over de zware periode die hij momenteel doormaakt. De 27-jarige Engelsman onthulde dat hij zes maanden na het overlijden van zijn geliefde opa nog altijd dagelijks worstelt met zijn verdriet en gaf toe dat hij het ondanks alle inspanningen moeilijk vindt om het verlies een plek te geven.
De huidige nummer 41 van de wereld verloor zijn opa in december, terwijl hij actief was op het PDC WK Darts in Alexandra Palace. Rydz omschreef hem destijds als 'de belangrijkste persoon in zijn leven'. Ondanks het persoonlijke drama wist hij op het wereldkampioenschap nog de derde ronde te bereiken, waar hij uiteindelijk met 4-1 werd uitgeschakeld door Josh Rock.
Sindsdien verloopt het seizoen voor 'The Riot' moeizaam. De Engelsman wist dit jaar slechts één halve finale op de
ProTour te halen en slaagde er niet in om de constante vorm te vinden die hem eerder tot een gevaarlijke outsider maakte.
"Ik ben gewoon nog niet klaar voor geweest om afscheid te nemen"
In een aangrijpende boodschap liet Rydz weten hoeveel impact het overlijden van zijn opa nog altijd op hem heeft. "Normaal gesproken plaats ik hier niet veel meer en ben ik ook niet op zoek naar aandacht, maar gisteren was het precies zes maanden geleden dat ik de belangrijkste persoon in mijn leven verloor."
"Iemand die me overal doorheen hielp. Een man die geliefd was bij iedereen die hem kende. En sindsdien ben ik er gewoon nog niet klaar voor geweest om afscheid te nemen."
De Engelsman beschrijft hoe hij tijdens zijn reizen voor de PDC regelmatig alleen op zijn hotelkamer zit, terugkijkend op mooie herinneringen. "Ik heb zo vaak in hotels gezeten terwijl ik onderweg was voor darts, huilend terwijl ik terugdacht aan alle herinneringen en alle momenten waarop we samen hebben gelachen. Soms heb je gewoon je beste vriend nodig. En op dit moment heb ik oprecht alleen mijn opa nodig. Hij was iemand tegen wie ik opkeek. De man die ik zelf altijd wilde worden."
Rydz sprak zich daarnaast opvallend eerlijk uit over zijn manier van omgaan met het verdriet. Daarbij gaf hij toe dat hij soms zijn toevlucht zoekt in alcohol, hoewel hij beseft dat dit geen oplossing is.
"Drinken is niet het antwoord, maar soms helpt het. Alleen zijn en drinken helpt op dat moment. Daarna voel je je de volgende dag weer waardeloos en begint alles opnieuw, alleen maar om alles even te vergeten. Uiteindelijk kan ik het beeld van hem in dat ziekenhuisbed niet uit mijn hoofd krijgen. Dat is wat me het meeste pijn doet."
"Van binnen doet het elke dag pijn"
Ondanks zijn mentale strijd probeert Rydz zich op het PDC-circuit zo goed mogelijk groot te houden tegenover zijn collega's. "Ik heb echt mijn uiterste best gedaan om alles even te vergeten en plezier te maken met de jongens op de ProTour. Maar diep van binnen heb ik iedere dag ontzettend veel pijn. Sommige dagen wil ik helemaal niet gaan. Dan wil ik gewoon alleen zijn, ergens waar niemand me kan zien."
De Engelsman erkent dat hij het moeilijk vindt om zich open te stellen over zijn gevoelens. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb het ontzettend moeilijk en soms helpt de drank daarbij… Als ik er gemakkelijk over kon praten, dan zou ik dat echt doen. Maar ik ben verlegen en vind het lastig om met mensen over dit soort dingen te praten. Dat maakt het alleen maar moeilijker."
Toch sluit Rydz zijn emotionele boodschap af met een sprankje hoop. "Uiteindelijk kom ik deze moeilijke periode wel door."